Afscheid

16 juli 2021 - Rutherglen, Verenigd Koninkrijk

Ha iedereen,

Ja vandaag toch echt mijn laatste blog, het aftellen is eigenlijk zo goed als over, want vandaag hoop ik naar Nederland te vliegen!! Zo veel zin in, maar tegelijkertijd voelt het ook zo gek, ruim 7 maanden bij deze familie in huis geweest en nu ga ik weg.

We zijn met z'n allen nog een dagje naar Edinburgh geweest, zo gaaf daar en echt een heerlijk dagje gehad. (Helaas heb ik geen foto's, alleen van de laatste week vakantie omdat mijn mobiel gevallen is en helaas niks meer doet..). Aanrader om heen te gaan, als je ooit in Schotland komt!

Tussendoor nog even ziek geweest, maar ik werd goed verzorgd door de kinderen die het eten kwamen brengen en hadden dan natuurlijk hele verhalen over school etc.. Paar keer wezen shoppen en naar het strand geweest. De kinderen hadden een zondagschooluitje, waar ik ook mee ben geweest, was heel leuk. We gingen eerst met z'n allen ergens picknicken en daarna hadden we bij Loch Lomond (ook supergaaf daar!) een roofvogelshow (bird of prey) en daarna kinderen nog even in de speeltuin en was het weer tijd om naar huis te gaan.

De laatste week dat ik in Glasgow was (24-27 juni) was het Communion (dit is het Heilig Avondmaal). Dit gaat anders dan wij gewend zijn. We hadden op donderdag om 11.00 en 19.30 kerk en op vrijdag hadden we om 11.00 een soort vragenbijeenkomst en om 19.30 kerk. Op zaterdag hadden we om 11.00 kerk en 's avonds waren we in de kerk en zongen en bidden we. En op zondagochtend was het Heilig Avondmaal en 's avonds nabetrachting. En dan maandag was het ook om 11.00 en 19.30 kerk, maar toen gingen wij al op vakantie. Deze laatste paar dagen was het een beetje druk, want ik werd elke dag ergens uitgenodigd om te komen eten. Dan ga je uit de ochtenddienst met iemand mee en daar blijf je tot de avonddienst en dan ga je weer naar huis. Zo zat ik onder andere ook een keer een middag bij de dominee aan tafel :) En daar was nog een andere dominee, want ze doen alle preken verdelen met z'n tweeën.

Maandag 28 juni dus met z'n allen op vakantie naar Engeland, The Lake District. Dit was op een camping, we hadden prachtig weer, dus daar waren we heel blij mee! We zijn onder andere van Windermere naar Bowness gegaan met een boot en daar in het stadje rond gelopen. 2 keer naar het strand geweest, heerlijk in de zee gezwommen en een dagje naar Kendal. 'S avonds vaak lekker over de camping lopen of de kinderen die naar het speeltuin wilden. Zondags gingen we naar een kerk in Nateby en wij waren met z'n achten, wij verdubbelden het aantal mensen in de kerk (dus in totaal zaten we daar met 16 mensen, zondags zitten daar 8 mensen in de kerk). In Engeland en Schotland zijn de kerken echt heel klein vergeleken met Nederland.

Maandag 5 juli kwamen we terug en woensdag 7 juli gingen we weer op 'doortocht':) Samen met Janneke en de 4 meisjes ging ik een weekje op vakantie naar Lewis, dit is een eiland bovenin Schotland. We gingen 's ochtends om 08.45 en kwamen 's avonds om 20.45 aan. Het was een reis van eerst 5 uur rijden, dit deden we gewoon rustig aan en met een tussenstop, daarna 3 uur op de boot en vandaar was het een halfuurtje naar het huis waar wij verbleven. Elke ochtend 'vroeg' uit bed om de kippen te voeren, was wel superleuk om zo met z'n allen te doen! Eerste dag deden we er een uur over, maar de andere dagen een half uur ofzo.. Op een dag zat er een kip bovenop de eieren, dus ik zeg die is waarschijnlijk aan het broedden. Maar hun zeidden nee dat staat niet op het papier (heel papier met uitleg welke kippen wat nodig hebben, want er waren 7 kippenhokken. En bij 1 kippenhok stond dat de kip aan het broedden was), dus hun de kip aan de kant 'geduwd', kip natuurlijk pikken omdat wij de eieren weghaalden.. Bleek later dat de kip wel aan het broedden was, Janneke de eieren terug gelged bij de kip, maar de kip wilde z'n eieren niet meer hebben..

Een dagje naar Stornoway geweest, paar keer naar het strand geweest, niet gezwommen want daar was het water echt veel te koud voor. Maar de stranden zijn daar echt ontzettend gaaf! Zulk prachtig helder, blauw water. En prachtige rotsen! Ook naar de 'standing stones' geweest. Staan allemaal stenen/rotsen in een cirkel, maar niemand weet waarom deze hier neerget zijn, dus echt een mysterie :) Zondags gingen we naar de kerk, deze was wel wat voller. Toen ik binnenkwam sprak 1 van de ouderlingen mij gelijk aan en wist wie ik was, was zo grappig. (mijn tante, is lang geleden, bij die ouderling en zijn gezin aupair geweest), dus dat was wel heel leuk! En dinsdag 13 juli gingen we om 13.00 weer met de boot en waren we 's avonds om 22.20 weer thuis in Glasgow.

Woensdag een dagje koffers inpakken, testen, afscheid nemen, inchecken etc.. en vandaag dan echt naar huis! Ik hoop jullie allemaal gauw te zien en te spreken. Een hele fijne zomer en een fijne vakantie!

Liefs Marina

216913205_509237510296216_8482813721997857795_n215314197_249536226615992_853015795418040973_n214827800_547102269982012_8278118589584738909_n215869907_2887263674865653_7327998332210616601_n212653195_345368043699932_8541915971310568398_n214590284_1187379031724535_544054821706113681_n

1. Arenda Verschuur:
    16 juli 2021