Nieuw jaar

5 januari 2021 - Rutherglen, Verenigd Koninkrijk

Hallo allemaal,

Allereerst iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar en hopelijk een gezond 2021! Wat gaat de tijd snel zeg, alweer 5 januari, wat betekent dat ik hier alweer 5 weken ben!

Vorige keer vertelde ik heel blij dat alles weer open was hier, maar dat is maar voor 2 weken geweest, inmiddels is er hier weer een lockdown. De supermarkten zijn allemaal open en supermarkten zijn hier anders dan in Nederland. Hier kun je in een supermarkt echt van alles kopen: etenswaren (of course), kleding, speelgoed, sieraden en noem maar op. Dus je kunt nog best wel wat kopen in de winkels... De kinderen hebben nu 2 weken vakantie gehad, deze week hebben ze extra vakantie, vanwege lockdown, en volgende week krijgen ze huiswerk voor thuis. En dan is het afwachten of ze weer naar school mogen. Zou aan de ene kant wel héél fijn zijn!🙈 Overdag even iets rustiger én heb ik meer tijd om wat in huis te doen. Nu maak je schoon en kun je zo weer overnieuw beginnen.. Maar aan de andere kant is het ook wel heel erg gezellig als ze thuis zijn!

De eerste zaterdag dat ik naar buiten mocht, zijn we naar Loch Lomond geweest, echt prachtig daar! (Aanrader als je naar Schotland gaat😉). Zie hieronder de foto's. Afgelopen weken ook veel wezen shoppen, de kinderen hier krijgen elk jaar (nieuwjaarsdag) een tas vol met cadeautjes, dus moesten er cadeautjes gekocht worden. Ik kreeg ook een tas met cadeautjes😊, zie foto.

Kerst was hier heel anders dan dat ik gewend ben. Hier is helemaal geen Kerst. Als kerk zeggen ze: als eerste staat het niet in de Bijbel dat je het moet 'vieren'. En ten tweede hier wordt Kerst door onchristelijke mensen echt gezien als gezelligheid met familie, heel veel eten, onnoemelijk veel lichtjes, verlichte oorbellen en noem maar op.. Dus zijn ze als kerk bang dat Kerst dan niet meer gezien wordt als dat de Heere Jezus geboren is. Ik heb wel met onze eigen kerk mee geluisterd en verder was het heel gezellig met elkaar! Nog een stuk gelopen met z'n allen. Het is hier nu echt heel koud, maar wel superlekker om even naar buiten te gaan om een stuk te lopen!

Woensdag 30 december waren we naar 'Chatelherault' geweest. Ook echt een prachtige plek en heel stuk gelopen. We hadden aan het eind wel echt hele koude tenen, maar dat haddeen we er voor over!😜 We wisten alleen niet dat daar nog zo veel sneeuw lag en iedereen was aan het sleeén, dus de kinderen vonden het wel heel jammer dat we de slee niet mee hadden.

Oudjaarsdag was hier ook heel gezellig (al mis je het thuis wel én de oliebollen🤭) Janneke werd s' avonds door haar eigen ouders gebeld (wonen in Nederland) en Norman was ook met hun aan het praten (kan een heel klein beetje Nederlands, maar haalt het een beetje door elkaar met Duits) maar het grappige was, hij wilde zeggen dat de sneeuw bijna weg was hier, dus hij zei: de sneeuw is kàput.. O, Janneke en ik kwamen niet meer bij van het lachen!😂😂

Nieuwjaarsdag hadden we 's ochtends kerk, de mensen gaven elkaar uit de kerk allerlei cadeautjes en zelf gebakken koek etc. was echt heel leuk om te zien! Thuisgekomen, konden de kinderen niet langer meer wachten en wilde heel graag hun cadeautjes uitpakken (echt een grote tas vol voor iedereen) waren zo een uur-anderhalf uur verder voordat iedereen alles had uitgepakt🤭 Ze houden hier erg veel van lego, hadden ze ook gekregen, dus de kinderen vermaakten zich verder de hele middag wel.

Zondag was ik bij een gezin uit de kerk wezen eten, vrienden van Norman en Janneke. Hier gaat dat zo: 11.00 was er kerk, uit de kerk ging ik met James en Rachel en de kinderen mee. Daar bleef ik eten, lekker gekletst, wel beetje lastig alles in het Engels, maar het was heel gezelligOm 17.45 gingen we weer naar de kerk, die begon om 18.30. (In de auto leek het alsof ik in een achtbaan zat🙈 Norman rijdt altijd heel voorzichtig en maximum snelheid, maar James die reed echt gewoon goed door!🤭) En uit de kerk ging ik weer met Norman en de kinderen mee.

Emily (de jongste) was zondag jarig, werd 5 jaar en omdat ze nu nog vakantie hebben, hebben we dat maandag (4 januari) gevierd. Het is niet zo uitgebreid als in Nederland met allerlei visite etc.. Maar het was wel heel gezellig! Kinderen hadden de kamer leuk versierd, cadeautjes uitpakken, taart eten en verder de dag lekker spelen! 'S middags nog heerlijk stuk gelopen met Victoria en 's avonds gezellig met z'n allen gesjoeld!

We hoorden maandagmiddag (4 januari) dat de scholen tot februari dicht zitten en waarschijnlijk moet de kerk ook dicht, zo ontzettend jammer!

Dat was het weer voor nu!

Groetjes Marina😘

20201219_12151220201219_13423020201219_134306